Audrey

Shemesh

Ravia

Law - Office

 

About Us

Our Office is a Boutique Law Office Specialized in Civil And commercial Law Including Execution Law, Real Estate, Labor Law and Succession Law. In Addition we have unique knowledge and experience of Asset Tracking and finding lost bank accounts in Israel and Europe.

{מומלץ!!!} פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים

זקוקים לייעוץ משפטי וליווי משפטי בנוגע לפטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים?

זומנת לחקירה על ידי רשות המיסים בגין אי דיווח על הכנסות מדירה ו/או דירות, משרדנו מומחה בתחום זה ויכול למנוע הגשת כתב אישום כנגדך לרבות ליווי צמוד ומלא לפני החקירה. יכול לפנות אלינו גם בוואטסאפ

אודרי שמש רביע, עו"ד ונוטריון ועו"ד רימה מזאווי מתמחות במתן כל שירותי משפטי בנושא מיסוי על דירת מגורים באופן מקצועי, יעיל ובהתחשבות מלאה בצרכי ונוחות הלקוח. 

להצעת מחיר לייעוץ משפטי במיסוי דירות מגורים, שלחו לנו  הודעה בווטסאפ או התקשרו לנייד 050-8684663 ותקבלו הצעת מחיר אטרקטיבית והוגנת בתוך מספר דקות! להודעת ווטסאפ לחץ על הלינק  הבא: 

{מומלץ!!!} פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים

פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים

משכירי דירות וחובת הדיווח והמיסוי

בעקבות המהפכה בשיטת המיסוי בשוק הדירות המושכרות, מאמר זה יעסוק בשינויים אשר עתידיים להתחולל בעקבות הרפורמה בדבר חובת המס והדיווח, מסלולי הפטור ממס בשוק זה.

המהפכה המסתמנת בשיטת המיסוי והדיווח בשוק השכירות

בתחילת פברואר השנה פורסמה טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2023-2024, הכוללת שורה של תיקוני חקיקה, בין היתר, אושרו תיקונים מהותיים בשוק השכרת הדירות בישראל.

תיקוני חקיקה אלו נדונו כבר בעבר על ידי ממשלות קודמות, וזאת כחוליה בשרשרת המלחמה בהון השחור וכן בשל חוסר מידע ופלטפורמת נתונים מהימנים בידי הממשלה בדבר מאגר הדירות המושכרות בישראל.

התיקון המהותי לפי טיוטת חוק ההסדרים הוא חובת הדיווח הגורפת על כלל משכירי הדירות בישראל, ועם אישור החוק כל בעל דירה נדרש לדווח לרשות המיסים על כל דירה שהוא משכיר, ואשר ימנע מבעלי דירות להסתיר מהרשויות הכנסה שכן חייבת במס.

המצב כיום- אין חובת דיווח

במצב הקיים היום, מי שחב בדיווח על הכנסות משכר דירה הוא אדם שסך הכנסותיו מהשכרת דירה או דירות מגורים אינו עולה על סכום 5,471 ₪, מאחר והוא נהנה מפטור ממס עד תקרה זו.


עם אישור חוק ההסדרים, חובת הדיווח על הכנסה משכר דירה תחול על כלל משכירי הדירות בישראל, ועל כל אדם המשכיר דירה לצורך מגורים לדווח לרשות המיסים בדבר הכנסתו על אף שהוא לא חב במס מתחת לתקרה הקבועה.

ככל הנראה, הדיווח יתבצע באמצעות ממשק ייחודי של רשות המיסים, דרכו יש לתאר את הדירה ודמי השכירות בגינה.

ביטול ההצמדה למדד המחירים לצרכן של תקרת הפטור ממס על דירות

.תיקון נוסף הוא ביטול ההצמדה למדד המחירים לצרכן של תקרת הפטור

כאמור, תקרת הפטור ממס היום עומדת על סך 5,471 ₪ בחודש וזאת בניגוד לשנים קודמות, בה הייתה התקרה נמוכה יותר. בשנת 2022 עמדה תקרת הפטור על 5,196 ₪ והשנה צפויה קפיצה נוספת על סך  כ 300 ש"ח.

מאחר והתקרה כפופה למדד המחירים לצרכן, היא משתנה מדי שנה ביחס לנתוני המחיר והצריכה במדינה.

אולם התיקון מציע שהתקרה לא תהיה כפופה לעליית המדד אלא שהתקרה תהיה קבועה.

משמעות הדבר היא כרסום הדרגתי של הפטור הנוכחי בעוד מספר שנים, בשל חוסר דינאמיות בין מצב הכלכלה במדינה לבין הפטור, אך היתרון הוא שהדבר צפוי לשמור על ציבור השוכרים מפני עליית מחירי השכירות עם קפיצת המדד ועדכון תקרת הפטור בהתאם.

הטבת מס למשכירי דירות ושוכר דירה אחת למגורים

כמו כן, מוצע לתת הטבת מס ייחודית למי שמשכיר דירה בודדת ושוכר דירה אחרת למגורים, על ידי פטור ממס עד לתקרה  של 7,500 ₪.

 הרפורמה בשוק השכירות נועדה לחזק את האכיפה הכלכלית על ידי הרשויות השונות וכן לבנות מאגר מהימן על הדירות המושכרות בישראל.

בקרוב תתקיים חקירה רחבת היקף של מס הכנסה

 בתקופה האחרונה ניכר כי שוק השכירות הוא על כוונתה של רשות המיסים ונראה כי הרשות מאתרת את מעלימי המיסים בשוק הנדל"ן בדרכים לא שגרתיות, באמצעות הצלבת נתוני מכר דירות עם נתונים שונים שבידי הרשות, כדי להגיע למשכירי דירות אשר לא מדווחים על הכנסותיהם על אף דרישת חוק.

בשנים האחרונות עולה כי רשות המיסים שלחה למעלה ממאה אלף מכתבי דרישה לאזרחים, בהם האזרחים נדרשו לדווח על מקורות ההכנסה שלהם, על אף שאין ברשות המיסים תיקים על שמם, אך כלל הנראה שמם השתרבב במחלקת המודיעין במס הכנסה בהמשך להצלבת נתונים שעלתה כי אינם מדוחים על הכנסה משכירות ובכך מתחמקים ממסים. בשלב ראשוני, נחקרו כבר עשרות אזרחים, ואף נעצרו, אשר קיבלו דרישת דיווח ולא הגישו דוחות בהתאם.

בחודש נובמבר לשנת 2022 נחקר ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמא-הכהן, יחד עם אשתו, לאחר חקירה סמויה חקירה סמויה בת מספר חודשים על ידי מחלקת החקירות של רשות המיסים בתל אביב בחשד להשמטת מיסים בסך מאות אלפי שקלים על דירות שבבעלותם, כאשר לא היו רשומות על שמם.

לשיחת ייעוץ בעניינכם וכן לקביעת פגישה עם עורך דין המתמחה בליווי ייצוג בתחום מיסוי דירות, ניתן לפנות במספר 050-8684663

?מה עלול לקרות במקרה שלא מדווחים על הכנסות מדירה

מי שנתפס כמעלים מס מרשות המיסים הוא מבצע עבירה פלילית אשר חושף לכל הסנקציות והעונשים הנלווים להליך, וזאת לצד סנקציות נוספות במישור האזרחי והמנהלי.

במישור הפלילי

.חקירה פלילית של רשות המיסים, מלווה פעמים רבות במעצרים, תפיסת נכסים לצורך חילוט, הגשת כתבי אישום ועתירה לעונשי מאסר בפועל וקנסות כספיים גבוהים.

."לפי ההלכה המקובלת בעבירות מס, בחלק גדול מהמקרים, תלוי בנסיבות העובדתיות, ניתן להמיר את ההליך הפלילי על אף שהחל בחקירה פלילית ללא כתב אישום דרך הליך מנהלי והוא "הכופר

במישור המנהלי

חלופה זו מתבטאת על ידי הטלת סכום כופר בגין ביצוע העבירה לצד דרישת תשלום המס, המשולם במסגרת ההליך האזרחי.

בדרך כלל, תיקים שמתחילים בחקירה פלילית ולא מסתיימים בין כותלי בית המשפט לצורך הרשעה פלילית, הם תיקים ששווי העבירות בהם נע בין עשרות אלפי שקלים לבין מיליונים בודדים, וזאת בהנחה ועבירות אלו לא בוצעו מתוך כוונה להשתמטות ממס.

.לפי הערכת משרד האוצר עולה כי היקף העלמת המיסים עומד על עשרות מיליוני שקלים בשנה

.על פי פרסומי רשות המיסים מתוך ועדות הכופר, עולה כי בשנים האחרונות, תיקים רבים שנפתחו בחקירה פלילית על אי דיווח הכנסות משכר דירה נסגרו במסלול הכופר

במישור האזרחי

מדובר בסנקציה נלווית להליך הפלילי או המנהלי, ובמקרים בודדים כסנקציה נפרדת, וזאת  כשמדובר על תיקים בעלי סכומים מזעריים ועולה שיתוף פעולה של האזרחים.
בפן האזרחי, רשות המיסים דורשת דווחים רטרואקטיביים עבור שנים קודמות על הכנסה משכירות כדי להוציא שומת מס ובהתאם נדרש תשלום מס, בשיעור גבוה יותר, ממה שנדרש לשלם אם היה דיווח כחוק על ההכנסה.

?אז מי זכאי לפטור ממס מדירה ומהם מסלולי הפטור ממס מדירה

למשכירי הדירות קיימים שלושה מסלולים של רשות המיסים לקבלת פטור מלא או חלקי בגין הכנסות משכר דירה:

המסלול הראשון:  פטור מלא או חלקי ממס

כאמור, משכיר דירה זכאי לפטור עד תקרה של 5,471 ₪, כדי לקבל פטור זה, כל פי חוק מס הכנסה,  על משכיר הדירה לעמוד בתנאים מצטברים:

  1. על הדירה להיות ייעודית לדירת מגורים.
  2. הדירה תשמש את השוכר למגורים בלבד, ועליו לחתום על כך בחוזה השכירות או בתצהיר נפרד.
  3. הדירה אינה רשומה כחלק מהעסק של המשכיר.
  4. השוכר אינו חברה אלא יחיד. סעיף זה כולל חריג כי ניתן להשכיר את הדירה לחברה שאינה למטרות רווח שעיקר פעילותה הוא: דיור לזכאי משרד השיכון, קליטת עלייה, בריאות, סעד ופעילות שאינה למטרת רווח וזאת בכפוף לאישור פרטני לאותה חברה ממנהל רשות המיסים.
  5. דמי השכירות עבור הדירה כוללים את כלל ההכנסות מכל דירות המגורים של התא המשפחתי של המשכיר (המשכיר, בן זוגו וילדיו מתחת לגיל 18).

הרציונל העומד מאחורי הפטור המלא הוא שהמשכירים ישכירו את נכסיהם במחירים סבירים כדי להנות מהפטור, על כן מדובר במסלול הפופולארי.   

אם דמי השכירות עולים על תקרת הפטור קרי ע"ס 5,471 ₪ ואינו מגיע לכפל התקרה (10,942 ₪), אזי ניתן לקבל פטור חלקי. לחישוב הפטור יש לחשב בכמה עולה גובה השכירות על תקרת הפטור (5,741 ₪), את התוצאה המתקבלת להפחית מסכום הפטור, והתוצאה שתתקבל תהיה סכום ההכנסות שיהיה פטור ממס.

לדוגמא: אדם מקבל דמי שכירות על סך 8,000 ₪, בשלב הראשון נחשב כמה דמי השכירות עולים על תקרת הפטור (8,000-5471=  2,529 ₪), לאחר מכן יש להפחית את הסכום שהתקבל מתקרת הפטור ואזי נקבל את היא הסכום הפטור ממס (5471-2,529= 2,942 ₪) ועל יתרת ההכנסה, המשכיר ישלם מס הכנסה לפי מדרגות המס להכנסה שאינה מיגיעה אישית כפי שיפורט בהמשך.

המסלול השני- מסלו חיוב במס מפוחת בשיעור 10%

מסלול חיוב במס מופחת בשיעור של 10% על הכנסה מדמי שכירות בתנאים הבאים:

  1. הדירה משמשת למגורים בישראל.
  2. ההכנסה מדמי השכירות היא לא הכנסה מעסק.

מן הראוי להדגיש כי על פי מסלול זה לא ניתן לבצע ניכוי הוצאות שהוצאו בייצור ההכנסה משכר הדירה. בנוסף, ככל והדירה תימכר ללא פטור ממס שבח, הפחת יתווסף לשווי המכירה של הדירה.

במסלול זה, תשלום המס יהיה תוך 30 ימים בגמר שנת המס בה התקבלה ההכנסה בגין דמי שכירות, פיגור בתשלום תגרור ריבית והצמדה על חוב.   

המסלול השלישי- חיוב מס על פי מדרגות המס

מסלול זה מציע תשלום מס לפי מדרגות מס שולי של המשכיר בהתאם לכל ההכנסות שלו. במסלול זה ניתן לבקש הוצאות שוטפות שהיו עבור הדירה המושכרת.

בעניין הכנסה משכירות, מדרגת המס הראשונה היא 31%, למעט משכיר שעבר את גיל השישים בשנת המס אזי מדרגת המס לגביו תהיה 10%, על כן שיטת מיסוי זו כדאית למי שמלאו לו 60 שנים ורוצה לנכות הוצאות ולהפחית פחת.

שיטת מיסוי זו מחייבת בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה. גם בשיטת מס זו, ככל והדירה תימכר בעתיד בדרך שלא יינתן פטור ממס שבח, יופחת הפחת משווי הרכישה של הדירה.

החלת הדיווח אמורה לפתור את בעיית המחסור במידע והן את בעיית העלמת ההכנסות. התיקון אמור לבנות מאגר מידע על היקף הדירות המושכרות ושכר הדירה האמיתי, אשר ישמש את שוכרי הדירות להשוואת מחירים ולהתמקח עם בעלי הדירות

אז אם אתם משכירים דירה או כמה דירות למגורים, ולא דיווחתם על הכנסות, צרו קשר בהקדם כדי למזער נזקים, להימנע ממעורבות מהליכים פליליים

ייעוץ משפטי לפני חקירה של רשות המיסים בגין אי דיווח על הכנסות מדירה

.במקרה שזומנת לחקירה על ידי רשות המיסים בגין אי דיווח על הכנסות מדירה ו/או דירות, משרדנו מומחה בתחום זה ויכול למנוע הגשת כתב אישום כנגדך לרבות ליווי צמוד ומלא לפני החקירה.

זקוקים לייעוץ משפטי וליווי משפטי בנוגע לפטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים?

זומנת לחקירה על ידי רשות המיסים בגין אי דיווח על הכנסות מדירה ו/או דירות, משרדנו מומחה בתחום זה ויכול למנוע הגשת כתב אישום כנגדך לרבות ליווי צמוד ומלא לפני החקירה. יכול לפנות אלינו גם בוואטסאפ

אודרי שמש רביע, עו"ד ונוטריון ועו"ד רימה מזאווי מתמחות במתן כל שירותי משפטי בנושא מיסוי על דירת מגורים באופן מקצועי, יעיל ובהתחשבות מלאה בצרכי ונוחות הלקוח. 

להצעת מחיר לייעוץ משפטי במיסוי דירות מגורים, שלחו לנו  הודעה בווטסאפ או התקשרו לנייד 050-8684663 ותקבלו הצעת מחיר אטרקטיבית והוגנת בתוך מספר דקות! להודעת ווטסאפ לחץ על הלינק  הבא: