Audrey

Shemesh

Ravia

Law - Office

 

About Us

Our Office is a Boutique Law Office Specialized in Civil And commercial Law Including Execution Law, Real Estate, Labor Law and Succession Law. In Addition we have unique knowledge and experience of Asset Tracking and finding lost bank accounts in Israel and Europe.

הגשת פרטה וסל מחיה (דו"ח ראשוני) על ידי האפוטרופוס לענייני רכוש

עו"ד אודרי שמש רביע מתמחה בסיוע בהגשת והכנת פרטה ו/או סל מחיה ו/או דו"ח עדכון תקופתי על ידי אפוטרופוס  בכל רחבי הארץ, תוך מתן ייעוץ מקצועי ומשפטי מקיף לרבות ייצוג בבתי המשפט ומול האפוטרופוס הכללי.

להצעת מחיר לסיוע משפטי בהכנת פרטה וסל מחיה ו/או כל מסמך אחר בכל רחבי הארץ שלחו לנו  הודעה בווטסאפ או התקשרו לנייד 050-8684663 ותקבלו הצעת מחיר אטרקטיבית והוגנת בתוך מספר דקות! להודעת ווטסאפ לחץ על הלינק  הבא: 

אתם מוזמנים לפנות אלי בכל שאלה ואני אשמח לענות לכם וללוות אתכם במקצועיות, באדיבות ובמהירות.

הגשת פרטה וסל מחיה (דו"ח ראשוני) על ידי האפוטרופוס לענייני רכוש

ישנם שלושה סוגי אפוטרופסות עיקריים:

אפוטרופוס לענייני גוף- בקשה למינוי אפוטרופוס לאדם תוגש במקרה שהוא אינו מסוגל לדאוג לענייניו הרפואיים. תפקידו של האפוטרופוס במקרה זה הוא להשגיח על בריאותו של האדם לו מבקשים למנות אפוטרופוס ולקבל החלטות רפואיות הנוגעות לו.

אפוטרופוס לענייני רכוש- בקשה למינוי אפוטרופוס לאדם תוגש במקרה שהוא אינו מסוגל לדאוג לענייניו הרכושיים. האפוטרופוס לרכוש אחראי לאחזקה, תפעול ושמירה על נכסי האדם וכספיו לרבות קבלת החלטות בכל ענייניו הכספיים. האפוטרופוס הוא זה ששולט בהוצאות האדם לו מבקשים למנות אפוטרופוס ואף יכול להתקשר בעסקאות בשמו.

אפוטרופוס לעניינים אישיים- במקרה זה , ניתנת סמכות לאפוטרופוס לקבוע ולהחליט בכל העניינים האישיים של האדם לו נתבקש למנות אפוטרופוס, כגון : ענייני דיור וכו .

אחת מהחובות העיקריות של האפוטרופוס לרכוש הינה להגישה פרטה לאפוטרופוס הכללי ודו"ח שנתי בכל שנה, כפי שיפורט להלן:

מה זה פרטה?

זהו הדיווח הראשוני שעל האפוטרופוס לרכוש לדווח לאפוטרופוס הכללי הפועל מטעם משרד המשפטים. הלכה למעשה, זו הצהרת הון ראשונית אודות נכסיו של האדם (החסוי) שבאפוטרופסות, נכון ליום מינויו של האפוטרופוס, והוא מכונה "פרטה". פרטת החסוי צריכה לכלול את כל נכסיו הידועים לאפוטרופוס, חובות וזכויות החסוי.

הליך הגשת הפרטה מורכב משני שלבים:

  • איתור ורישום כלל נכסיו, הכנסותיו וחובותיו של האדם שבאפוטרופסות (להלן – האדם).

  • הודעה על מינוי האפוטרופוס לגופים ולמוסדות שונים ורישום הערות במרשמים רשמיים.

מהי המטרה של הגשת הפרטה?

מטרת פרטת החסוי ליתן תמונה כללית של מצבו הכלכלי של החסוי והיא נועדה למנוע הברחת נכסים  להלן יובאו דבריו של השופט שילה מספרו "פירוש לחוק הירושה, התשכ”ה-1965 חלק שלישי (נבו הוצאה לאור, התשס”ב-2002), 155" לעניין פרטת עזבון, והדברים יפים גם לעניינו, הכל כדלקמן:

הפרטה נועדה בעיקר למנוע הברחת נכסים מהעזבון ולתת תמונה מהימנה של מצב העזבון בכל הנוגע לחובותיו.”

מי מוסמך להגיש את הפרטה?

על מגיש הפרטה להיות בעל מינוי כאפוטרופוס לכלל ענייניו של האדם או לעניינים רכושיים, ולפיכך, אפוטרופוס לעניינים אישיים בלבד אינו חייב להגיש פרטה.

תוך כמה זמן צריך להגיש את הפרטה?

סעיף 51 לחוק הכשרות והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 קובע כדלקמן:

"האפוטרופוס חייב להגיש לאפוטרופוס הכללי, תוך שלושים ימים מיום מינויו, פרטה של נכסי האדם שהוא אפוטרופסו, כולל חובותיו, זולת אם פטר אותו האפוטרופוס הכללי בהתאם לנהלים שקבע מחובה זו או קבע מועד אחר להגשת הפרטה".

בפועל, האפוטרופוס הכללי דורש  מהאפוטרופוס להגיש את הפרטה לא יאוחר מ-60 יום מהיום שבו ניתן צו המינוי על ידי בית המשפט.

להלן דוגמא לטופס "פרטה" (תצהיר פרטת נכסי אדם שמונה לו אפוטרופוס) מעודכן לשנת 2020:

https://www.gov.il/BlobFolder/service/first_report_legal_guardian/he/partahasuy1.pdf

עו"ד אודרי שמש רביע מוסמכת לאמת את חתימת תצהיר עורך הפרטה, ואתם מוזמנים לפנות אליה גם לצורך אימות "תצהיר עורך הדין" בתשלום סמלי בלבד.

חובת רישום צו מינוי אפוטרופוס על כל נכס מקרקעין שבבעלות ו/או בחכירת האדם שמונה לו אפוטרופוס לרכוש בלשכת רישום המקרקעין (טאבו):

במסגרת חובתו של האפוטרופוס למלא טופס פרטה וסל מחיה, האפוטרופוס לרכוש גם חייב לרשום את צו מינוי האפוטרופוס, בטאבו, על כל נכס מקרקעין שבבעלות האדם שהוא משמש לו אפוטרופוס לרכוש.

בנוסף, האפוטרופוס מחוייב לרשום את צו מינוי אפוטרופוס בכל חשבון וחשבון בנק של האדם שמונה לו אפוטרופוס לרכוש.

רישום צו מינוי אפוטרופוס לרכוש, על הדירה בטאבו מונע מכירת הדירה ו/או מתן הדירה במתנה על ידי בעל הדירה שמונה לו אפוטרופוס לרכוש.

האפוטרופוס לרכוש בלבד, רשאי למכור את הדירה של האדם שהוא משמש לו אפוטרופוס לרכוש ובתנאי שקיבל לכך אישור מראש של בית המשפט.

להלן לינק על מאמר שכתבנו בנושא: 

https://www.audreylaw.co.il/index.php/en/2020-02-16-17-04-22/2020-04-30-16-09-52.html

כל כמה זמן צריך האפוטרופוס הממונה לרכוש להגיש את הדו"ח השנתי התקופתי?

כאמור, עם תחילת האפוטרופסות יש להגיש פרטה וסל מחיה, לאחר מכן חייב האפוטרופוס להגיש לאפוטרופוס הכללי דו"ח כספי תקופתי, לפחות אחת לשנה באופן עליו הורה האפוטרופוס הכללי.

אלו מסמכים על האפוטרופוס לרכוש לצרף לדו"ח הכספי השנתי?

רשימת המסמכים שיש לצרף לדו"ח השנתי(רשימה חלקית):

  • צו מינוי אפוטרופוס.

  • אישור תשלום אגרת האפוטרופוס לתקופה הנידונה.

  • רישום הכנסות החסוי במהלך שנת המס ואישור על הכנסות אלו, כגון אישורי יתרות ודפי תנועות של כל חשבונות הבנקים כולל מט"ח/עו"ש/מטבע חוץ/פקדון/חסכון, הכנסות מהמוסד לביטוח לאומי, הכנסות מהשכרת דירת החסוי ועוד.

  • אסמכתאות בגין הוצאות החסוי כאשר הן ממוינות ע"פ סוג הוצאה.

  • אישורים בגין הכנסות החסוי מכל המקורות:

  • אישורים שנתיים בגין קצבאות, פנסיה, רנטה וכד'.

  • דו"ח רווח והפסד לעסק.

  • חוזים וקבלות בגין השכרת או מכירת נכס, תשלום מזונות.

  • אישור על ניכוי מס במקור מריבית/דיבידנד/ ניירות ערך.

  • אחר- על פי אופי ההכנסה וההוצאה.

אישור לאפוטרופוס לביצוע פעולות

בעניין זה חשוב להבהיר ולהדגיש כי ישנן פעולות אשר אפוטרופוס חייב לקבל אישור מראש  מבית המשפט לפני ביצוען וזאת לצורך מילוי תפקידיו:

העברה, שעבוד, חלוקה או חיסול של משק חקלאי, בית חרושת, בית מלאכה, בית מסחר או דירה. עסקה במקרקעין (לדוגמה, מכירת נכס), מלבד השכרת נכס שחוקי הגנת הדייר לא חלים עליו לתקופה של פחות מ-5 שנים, המחאה או שעבוד של זכות לקבלת זכות במקרקעין. מתן תרומות ומתנות בגובה סכום מסוים ועוד ועוד.

מומלץ לצרף לדו"ח השנתי את החלטות בית המשפט בכל הקשור לבקשות לאישור פעולות המשליכות באופן ישיר על נכסי החסוי.

על האפוטרופוס לרכוש לשמור את המסמכים והאסמכתאות במשך שמונה שנים:

מחובתו של האפוטרופוס הממונה לשמור לבדיקת האפוטרופוס הכללי את כל המסמכים והאסמכתאות

במשך תקופה של 8 שנים לפחות.

אחריות האפוטרופוס בהתאם לחוק:

סעיף 57 לחוק הכשרות והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 קובע כדלקמן:

"האפוטרופוס אחראי לנזק שגרם לאדם שהוא אפוטרופסו או לרכושו. בית המשפט רשאי לפטרו מאחריותו, כולה או מקצתה, אם פעל בתום לב ונתכוון לטובת אותו אדם. האפוטרופוס אינו נושא באחריות אם פעל בתום לב לפי הוראות בית המשפט או קיבל אישורו, אם מראש ואם למפרע".

זאת ועוד, בהתאם לסעיף 58 לחוק, בית המשפט רשאי, לפני מינויו של אפוטרופוס או אחרי כן, לדרוש שהאפוטרופוס ישעבד נכסים או ימציא ערבות להבטחת מילוי תפקידו וחובותיו, ורשאי בית המשפט, בכל עת, לדרוש ערובה נוספת או לשחרר ערובה שניתנה, כולה או מקצתה.

הגשת בקשה לפטור את האפוטרופוס מהגשת הדו"חות השנתיים:

במקרים חריגים רשאי האפוטרופוס הכללי לפטור את האפוטרופוס לרכשו מהגשת דו"חות שנתיים, כגון: כאשר הדבר מכביד יתר על המידה, אין רכוש רב לחסוי ועוד.

שכר האפוטרופוס

בית המשפט רשאי לקבוע לאפוטרופוס שכר אם ראה טעם לכך בנסיבות הענין. שכר האפוטרופוס שנקבע על ידי בית המשפט חל על האדם שמונה לו אפוטרופוס ורשאי האפוטרופוס לקבלו מנכסי אותו אדם.

התפטרות האפוטרופוס

האפוטרופוס רשאי, על ידי הודעה בכתב לבית המשפט, להתפטר מתפקידו. ההתפטרות אינה תופסת אלא אם בא עליה אישור בית המשפט ומן היום שנקבע לכך באישור.

לסיכום:

אם כן, תפקיד האפוטרופוס הממונה לרכוש חובה בתוכו אחריות רבה הן מבחינה משפטית והן מבחינה נפשית רגשית. עו"ד אודרי שמש רביע נכונה לסייע לאפוטרופוסים הממונים בכל שלב ושלב, וזאת באדיבות ובמקצועיות לאורך כל ההליך.

 

  לייעוץ משפטי בנוגע להגשת בקשות למינוי אפוטרופוס זמני ו/או קבוע לגוף ו/או רכוש לרבות הגשת פרטה וסל מחיה

הנכם מוזמנים להשאיר פרטים או ליצור קשר איתי בנייד : 050-8684663

כל הזכויות שמורות לעו"ד אודרי שמש רביע (מחברת וכותבת המאמר). אין להעתיק או לשכפל את המאמר או חלקים ממנו, ללא אישור מפורש ממנה.

האמור במאמר זה אינו מהווה כתחליף לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין ו/או בעל מקצוע רלבנטי אלא מהווה מידע כללי בלבד, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית בהסתמך על המידע המפורט במאמר נעשית על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.